Vijf retailers in tuin en dierbranche gaan voor GS1 datapool

GRS Inkoop & GRS Services, Intratuin, Ranzijn Tuin & Dier, Tuincentrum Osdorp en Vijver- en Tuincentrum Pelckmans – de Benelux retailers in de tuin en dierbranche - hebben hun commitment afgegeven om de GS1 datapool te gebruiken voor het uitwisselen van betrouwbare productinformatie. Tuinbranche Nederland ondersteunt dit initiatief.

Consumenten hebben meerdere kanalen ter beschikking om een aankoop te doen en om informatie te vergaren. Ze combineren shoppen in fysieke winkels steeds vaker met online bestellen en oriënteren. Productdata is dus cruciaal om consumenten goed te kunnen informeren, inspireren en te adviseren.

Productdata nodig voor consument, processen en wetgeving

Consumenten zien het digitaal en fysiek winkelen als één. Bedrijven zullen eraan moeten werken om de klantverwachting waar te maken door aan de achterkant hun omnichannelactiviteiten naadloos met elkaar te laten versmelten. Digitale en kwalitatieve productdata zijn daarvoor dé fundamenten. 

Correcte productdata spelen daarnaast een steeds belangrijkere rol in operationele processen, zoals bestellen, voorraadbeheer, leveren, space management en factureren. En ook om te voldoen aan wetgeving rondom de opslag, vervoer en online verkoop van producten met gevaarlijke stoffen is productdata nodig. 

Het kunnen beschikken over goede productdata via één centrale datapool speelt bij al deze zaken een belangrijke rol. De vijf retailers gaan hun leveranciers daarom vragen om hun data via de GS1 datapool aan te leveren.

De hele sector profiteert

Peter Paul Kleinbussink, directeur Intratuin, Lex van Ewijk, inkoopdirecteur GRS en David Zwanenburg, directeur Ranzijn Tuin & Dier zijn eensgezind van mening dat samenwerking in de tuinbranche leidt tot uniforme data. "Daarom werken Intratuin, GRS (met Groenrijk) en Ranzijn samen om de standaarden van GS1 te omarmen wat moet leiden tot uniforme en betrouwbare data."

"Met de GS1 datapool kunnen bedrijven één taal spreken", aldus Brenda Horstra, adjunct directeur van Tuinbranche Nederland. "De hele sector kan ervan profiteren vanwege efficiëntere ketenprocessen en het beter bedienen van de omnichannel klant. Wij zijn blij met het commitment van meerdere retailers. Leveranciers hoeven maar een keer hun data vast te leggen en meerdere retailers kunnen dan tegelijk die data gebruiken."

Pieter Maarleveld, algemeen directeur van GS1 Nederland: "Gestandaardiseerde en kwalitatief goede data-uitwisseling in deze sector is een grote stap voorwaarts om relevante en urgente uitdagingen in de retailsector het hoofd te bieden. Met de toenemende informatiebehoefte en de nieuwe technologische mogelijkheden is het informatie delen via dezelfde bron een belangrijke voorwaarde om toekomstbestendig te blijven."

Delen
donderdag, 19 maart 2020
Delen