Toch verkoop realiseren binnen de mogelijkheden tijdens lockdown?!

Zelfs na intensief lobbywerk vanuit INretail en Tuinbranche Nederland zijn er slechts beperkte mogelijkheden overgebleven om je klanten te helpen. Afhalen in de winkel mag niet. Versturen of bezorgen nog wel. Maar hoe organiseer je dat nu goed? Wat kan en mag nog wel? In dit artikel geven we daarom een aantal tips en aandachtspunten. Wij hopen dat je hier ideeën en inspiratie vindt om je winkel tijdelijk om te vormen tot een bezorg- of aan-huis-leveringsbedrijf.

Hoe?

Blijf de klant centraal stellen. Denk daarbij na over je mogelijkheden om toch nog omzet te realiseren. En dat kan voor iedere branche en iedere klant weer anders zijn. Maak daarvoor een plan. Geen heel boekwerk, maar het helpt als je met je team een A4-tje maakt met de dingen die je gaat doen. Zo kan je denken aan het samenstellen van personal boxes, advies bij mensen thuis, shoppen via social media, al videobellend of via je webwinkel. Want ondanks dat alle niet-essentiële winkels gesloten zijn, blijven we consument en willen we graag aankopen doen. Aan jou dan de uitdaging om de consument die mogelijkheid te bieden in jou winkel. Vragen die daarbij horen zijn:

  • welke kanalen zal ik gebruiken of inzetten?
  • hoe communiceer ik met klanten?
  • wie in mijn team kan ik waarvoor vragen en inzetten?
  • hoe ga ik alles opvolgen?

Zorg ervoor dat je daar met je team over nadenkt en een goed werkend systeem optuigt zowel om de orders op te volgen, als om ze te bezorgen of te versturen. Als je je medewerkers wilt inzetten voor het bezorgen van bestellingen is het wel van belang om na te gaan of dit valt onder de dekking van je bedrijfsverzekering.

Als je nog geen eigen webshop hebt, is het belangrijk om keuzes te maken. Wat biedt je wel en niet aan? Maak keuzes en weet op wie je je richt en hoe je hen bereikt.

Let op: Afhalen in de winkel, ter plaatse passen, uitproberen of testen en private shopping zijn niet toegestaan.

Tip: Verras de klant met zijn of haar aankoop. Voeg iets leuks toe bij het bezorgen. Dat zorgt ervoor dat de klant zijn of haar positieve ervaring deelt en zo de verkoop stimuleert.

Maak de verwachtingen van je klanten waar. Dat is belangrijk in je communicatie, maar ook in bijvoorbeeld je toezegging van moment van levering.

Hoe organiseer je ook bij bezorgen veiligheid voor je klanten en medewerkers? 

Bezorgen en versturen mag. Ook het monteren van producten is toegestaan. Houd daarbij rekening met de geldende richtlijnen met betrekking tot mondkapjes, afstanden en communiceer vooraf duidelijk met de klant over het moment waarop jullie langkomen. 

Communicatie

We zouden bijna zeggen: schreeuw het van de daken dat jij klaar bent om je klant nog steeds goed te bedienen ondanks alle beperkingen. Begin bij je vaste klanten. Gebruik social media om je bereik te vergroten en maak daarbij ook gebruik van de SOS-informatie van INretail. Weet dat klanten nu meer dan ooit te voren zich online oriënteren en dus ook op jouw site. Zorg ervoor dat ze de informatie die ze nodig hebben meteen vinden. Laat klanten niet zoeken naar wat ze zeker moeten weten. Als je bestellingen online aanneemt, plaats dan een grote ‘Bestel nu’-knop in het midden van de homepage en in de navigatie. Vergeet niet om bij de bestelling ook een herinnering toe te voegen zoals een waardebon om weer bij jou een nieuwe aankoop te doen.

Retouren

Denk ook goed na over een goede retourprocedure. Wettelijk gezien heeft de consument 14 dagen bedenktijd. Download hier de algemene voorwaarden overeenkomsten op afstand. Maar het is belangrijk dat je dit ook goed communiceert. Meer informatie over retourneren en de lockdown.

Delen
maandag, 14 december 2020
Delen

Tag

Nieuws

Ondernemersservice

Ondernemersservice

info@tuinbranche.nl 088 973 06 08