IJsvogel Retail: ‘Verwarring bij consument door verkeerde productdata’

Afgelopen jaren hebben de tuin- en dierretailers in Nederland belangrijke stappen gezet naar een betere uitwisseling van productdata. Eén daarvan is IJsvogel Retail, het bedrijf achter de formules Pets Place en Boerenbond. Het gebrek aan eenduidigheid in productdata leidt tot verwarring bij consumenten en een inefficiënte logistieke keten.

IJsvogel Retail heeft net als andere tuin- en dierretailers de intentieovereenkomst getekend over het gebruik van de GS1 datapool voor het uitwisselen van productdata. Goede productdata is nodig voor een gestroomlijnde bevoorrading van de Pets Place- en Boerenbond-winkels, maar ook voor een goede informatievoorziening op de webshops van deze twee retailformules.

“Gebruik van de GS1 datapool zorgt voor eenduidigheid in de productdata in onze sector”, verklaart Ed Rijnders, verantwoordelijk voor de webshops van IJsvogel Retail.

Fouten in productdata

Met name in het online kanaal wordt het gebrek aan eenduidigheid goed zichtbaar. Rijnders ziet regelmatig fouten staan in gepubliceerde productdata. Dan vermeld een of andere webshop dat er vis in plaats van vlees in een bepaald blikje kattenvoer zit. “Natuurlijk voegt elke retailer zijn eigen verhaal toe aan zijn webshop, maar in de basisdata zou geen verschil mogen bestaan”, stelt Rijnders. Hij krijgt bijval van Ard Malenstein, algemeen directeur van IJsvogel Retail. “Daar hebben wij last van. Verkeerde productdata leidt tot verkeerde productvergelijkingen, verkeerde bestellingen en extra retouren.”

Behalve de webshops heeft ook het logistieke apparaat van IJsvogel Retail profijt van eenduidigheid in data. Denk ook aan afmetingen en gewichten van producten, zowel op het niveau van handelseenheden als consumenteneenheden. “Die logistieke data zijn vooral zo belangrijk omdat we de logistiek volledig in eigen beheer hebben. In ons distributiecentrum in Ede hebben we alle artikelen op voorraad liggen, ook de artikelen uit ons online assortiment. Hiervandaan bevoorraden wij niet alleen de winkels, maar verzenden wij ook alle online orders.”

Voorwerk van foodretailers

Als alle tuin- en dierretailers eenmaal zijn aangesloten, hebben leveranciers alleen nog maar de datapool nodig om hun productdata te delen. Dan hoeven ze niet meer voor elke retailer een ander bestand of formulier met andere datavelden in te vullen. Retailers kunnen de data uit de datapool direct inlezen in hun eigen product data management systeem. “Dat scheelt zowel bij leveranciers als retailers veel werk en voorkomt fouten”, legt Rijnders uit.

Daarbij profiteren de tuin- en dierretailers van het voorwerk dat foodretailers al hebben verricht. Omdat supermarkten ook diervoeding verkopen, hebben zij al enkele afspraken gemaakt over het delen van productdata. “Maar die gaan voor ons niet ver genoeg. Samen met Malanico zijn wij daarom gestart met het uitbreiden van het datamodel voor de productgroep diervoeding. Wat bijvoorbeeld ontbreekt, is het onderscheid tussen de verschillende levensfases van een dier. Een puppy heeft andere voeding nodig dan een volwassen hond”, vertelt Rijnders.

Gestandaardiseerd prijsbericht

IJsvogel Retail merkt dat leveranciers steeds meer aandacht hebben voor commerciële data. Dat geldt ook voor productafbeeldingen en voor de adviesprijs aan consumenten. “Maar natuurlijk kunnen we de datapool niet gebruiken voor het delen van inkoopprijzen en inkoopcondities. Die verschillen van retailer tot retailer, maar deze gegevens willen we wel graag digitaal ontvangen. Daarom is het goed dat we ook zijn gestart met het opstellen van de specificaties voor een gestandaardiseerd prijsbericht”, vertelt Malenstein.

Dubbelrol voor grossiers

Als zowel IJsvogel Retail als de leveranciers live zijn met de datapool, voorzien Malenstein en Rijnders een nieuwe uitdaging: het verbeteren van de datakwaliteit. Net als andere sectoren zal ook de tuin- en diersector niet ontkomen aan extra datacontroles. “Wat onze sector extra complex maakt, is dat we behalve leveranciers en retailers ook te maken hebben met grossiers, die soms afnemer en soms leverancier zijn van data”, stelt Malenstein. “Grossiers zijn al gauw tevreden met de data die ze nodig hebben voor optimalisatie van hun eigen operatie. Maar om consumenten correct te bedienen, hebben we veel meer data nodig. Dat mogen we niet uit het oog verliezen.”

Delen
dinsdag, 2 juli 2024
Delen