Productdata nodig voor consument, processen en wetgeving
“Consumenten zien het digitaal en fysiek winkelen als één. Wij zullen er samen met onze leveranciers aan moeten werken om de klantverwachting waar te maken door aan de achterkant de omnichannelactiviteiten naadloos met elkaar te laten versmelten. Digitale en kwalitatieve productdata zijn daarvoor dé fundamenten,” zegt Menno de Vreede, hoofd informatiemanagement bij GRS Services.
Correcte productdata spelen daarnaast een steeds belangrijkere rol in operationele processen, zoals het vullen van webshops, bestellen, voorraadbeheer, leveren, space management en factureren. Ook om te voldoen aan wetgeving voor de opslag, vervoer en online verkoop van producten met gevaarlijke stoffen is productdata nodig. “Verkeerde productdata leidt tot verkeerde productvergelijkingen op webshops, verkeerde bestellingen en extra retouren,” zegt Ard Malenstein, algemeen directeur van IJsvogel Retail.
Het kunnen beschikken over goede productdata via één centrale datapool speelt bij al deze zaken een belangrijke rol. De retailers vragen hun leveranciers daarom om hun data via de GS1 datapool aan te leveren. Remco Donselaar, informatiemanager bij Intratuin zegt: “We pakken het nu met de hele sector op omdat het belang groot is en we een statement willen maken dat retailers het niet alleen kunnen.”
De eerste retailers live
Tuincentrum Osdorp en Tuincentrum Pelckmans kunnen al geruime tijd data ontvangen via de GS1 datapool. Hans Schaafsma, systeembeheerder bij Tuincentrum Osdorp: “Wij ontvangen via een geautomatiseerde (API) koppeling de data uit de GS1 datapool en verwerken die dan automatisch in ons Product Information Management (PIM) systeem en webshop. We hoeven leveranciers niet meer te vragen om Excel-bestanden aan te leveren. Dit levert ons allemaal aanzienlijke kostenbesparingen en een goede data op, want de kwaliteit van de data in de GS1 datapool wordt gecontroleerd voordat wij die ontvangen.”
De andere retailers hebben recent een PIM-systeem aangeschaft, zijn hun IT- en businessprocessen aan het inrichten of halen nu al data via de GS1 afnemersinterface uit de GS1 datapool. In de loop van 2021 zullen steeds meer retailers aan hun leveranciers vragen om data via GS1 aan te leveren. De oproep van de retailers is daarom: ‘Wacht niet af en start met de voorbereidingen want het zal onze gezamenlijke marktpositie verbeteren.’
Voordeel voor de hele sector
“Met de GS1 datapool kunnen bedrijven één taal spreken. De hele sector kan ervan profiteren vanwege efficiëntere ketenprocessen en het beter bedienen van de omnichannel klant. Wij zijn blij met het commitment van meerdere retailers. Leveranciers hoeven binnenkort maar één keer hun data vast te leggen in plaats van per retailer een Excel productsheet aan te leveren. Daarnaast kunnen meerdere retailers tegelijk die data gebruiken,” aldus Marc Luning, commercieel manager van Tuinbranche Nederland.
Werk samen!
Wat zijn nu de stappen die leveranciers kunnen zetten? Marco van der Lee, sectormanager doe-het-zelf, tuin en dier bij GS1 Nederland adviseert om één persoon eindverantwoordelijk voor productdata te maken. “Nu ligt die verantwoordelijkheid vaak bij meerdere personen in de organisatie, die dat allemaal naast hun hoofdtaak doen. Begin vervolgens met het vastleggen van data van één productgroep en ga dan verder met de volgende productgroep. Dus klein beginnen, leren van de eerste ervaringen en vervolgens opschalen. En zoek de samenwerking met retailers op. Zo kun je als leverancier leren van ervaringen met andere leveranciers.