Na fietsenwinkels en bouwmarkten kende de tuinbranche de sterkste omzetstijging. In 2018 en 2019 groeide de omzet ook flink. Vorig jaar stuwde de lenteperiode de omzet naar het record. Droog, zonnig voorjaarsweer en reisbeperkingen wegens corona lokten forse investeringen in tuinbenodigdheden uit. Fysieke winkels spelen een voorname rol, zo maken de cijfers helder. De omzet viel vanaf 15 december 2020 vervolgens vrijwel stil bij winkelsluitingen tijdens de ‘harde lockdown’. Horstra: “De cijfers over 2020 hebben geen voorspellende waarde voor 2021. De zeer beperkte omzetten (-75 tot –90% tov normaal) die met click & collect en gedeeltelijke openstelling met twee klanten per winkel tot half maart behaald werden, hebben de mooie cijfers van 2020 meer dan verdampt.”
Overal forse ‘plussen’
Alle productcategorieën lieten in 2020 forse ‘plussen’ zien in omzetcijfers van tuincentra. Producten voor huisdieren lieten een omzetstijging van 20% zien en zijn met ruim 340 miljoen euro de categorie met het hoogste aandeel in de omzetcijfers. Ook ‘niet levend’ groeide hard in omzet. Sterkste stijgers waren tuinmeubelen (+50% naar 111 miljoen euro), barbecues (+52% naar ruim 43 miljoen euro), potterie voor buiten (+44% naar 56 miljoen euro) en tuinhuisjes en afscheidingen (+36% naar 32 miljoen euro). Het maakt duidelijk dat mensen hun tuin als extra groene leefruimte wilden inrichten.
Bloemen en planten
In de categorie ‘levend’ waren de groeicijfers minder spectaculair, maar nog steeds fors. Bij bomen en planten voor buiten bedroeg de omzet 314 miljoen euro (+16%). Het betreft bomen en struiken en meerjarige planten. Bloemen en planten voor binnen plusten 10% naar 170 miljoen euro. Het levend goed werd vooral in het voorjaar fors meer verkocht.
Veilig winkelen en veilig de tuin in
De tuincentra namen diverse maatregelen om veilig winkelen in coronatijd mogelijk te maken. Advies was en is om van tevoren een boodschappenlijstje op te stellen en in de winkel gericht aankopen te doen. Mensen willen hun huis en tuin gerieflijk inrichten omdat activiteiten buitenshuis beperkt zijn. Door de coronamaatregelen kwamen er minder kopers in de winkels, maar de klanten die wel kwamen besteedden gemiddeld hogere bedragen.