Ook is afgesproken dat er richting de consument een bewustwordingscampagne komt over de gebruikte grondstoffen en de milieu-impact van potgrond.
Vergroening van Nederland
De doelstellingen in het convenant zijn opgesplitst in doelen voor 2025, 2030 en 2050. Voor volgend jaar is het doel vastgesteld om te komen tot een groter gebruik van hernieuwbare grondstoffen (gemiddeld 35% voor professioneel gebruik, 60% voor consumentenmarkt) en om het gebruik van compost te verdubbelen tot 600.000 m3. Ook is afgesproken om voor veengrondstoffen alleen nog gebruik te maken van 100% verantwoord gewonnen veen met een RPP-label of gelijkwaardig hieraan.
Destijds zei onze directeur Frank van der Heide dit hierover: "We werken als sector gezamenlijk aan de vergroening van Nederland. Belangrijk is dat we kritisch kijken naar de producten die we hiervoor inzetten om daadwerkelijk stappen te zetten. In dit convenant formuleert de sector heldere doelen. De rol van de retail is om de consument hierin mee te nemen en hen te informeren en te adviseren."
Stappen vooruit
De meeste potgrondleveranciers zijn al goed op weg om de grondstoffen van hun producten aan te laten sluiten bij de genoemde doelstellingen. Vaak zijn ze zelfs al een stap verder en werken ze toe naar de doelstellingen die pas voor over een aantal jaar zijn vastgesteld. Hierdoor is de milieu-impact van veel van hun potgronden al verlaagd en dit heeft natuurlijk direct impact op de aankopen die via onder meer tuincentra worden gedaan in de consumentenmarkt.
Voor de bewustwordingscampagne richting consumenten hebben we de handen ineen geslagen met het creatieve bureau Havas Lemz en verschillende partijen uit het convenant. Na een uitgebreide briefing, interviews, conceptontwikkeling en diverse feedbackrondes, ligt er nu een aansprekende campagne klaar. Het doel is om consumenten voor te lichten over de milieu-impact en hoe het gebruik van diverse grondstoffen hierop van invloed is.
Binnenkort wordt deze breed gedeeld via de producten van leveranciers, in tuincentra en direct met consumenten. Op dit moment leggen we de laatste hand aan de consumentenwebsite en het POS-materiaal dat we naar tuincentra versturen voor een grotere zichtbaarheid onder consumenten.