Het coronavirus zorgt al langere tijd voor logistieke druk, onder andere door een tekort aan containers en mede daardoor enorm oplopende logistieke kosten. De logistieke kosten worden alleen maar hoger, waardoor prijzen onder druk komen te staan. Een vervelende situatie, omdat er vaak al prijsafspraken liggen tussen leveranciers en retailers. Onze oproep is dat leveranciers en retailers met elkaar in overleg gaan over deze situatie en begrip hebben voor elkaars situatie.
In deze video wordt het probleem helder uitgelegd.
Door goede samenwerking in de hele keten, kunnen we er samen voor zorgen dat het voor alle partijen haalbaar blijft. Onderstaand een aantal tips over hoe om te gaan met de situatie:
- Houd nauw contact met jouw leveranciers of retailers. Informeer elkaar over geschatte leveringstijden en wees transparant over de kosten van logistiek. Zorg voor een eerlijke en duidelijke update naar elkaar.
- Spreek voor de levering geen specifiek moment af, maar houd rekening met een bandbreedte van enkele weken.
- Maak gebruik van uitstelregelingen wanneer dat noodzakelijk is.
- Vraag tijdig de steunmaatregelen aan zoals NOW en TVL. Mochten deze achteraf toch niet nodig zijn, dan kunnen deze bedragen weer teruggestort worden.
Hoe ga je om met prijsverhogingen richting de klant?
Ons advies, ga in gesprek met je klant:
- Leg uit waarom de prijsverhoging er is.
- Vertel dat andere ondernemers met dezelfde prijsverhogingen te maken hebben.
- Onderzoek of nu bestellen nog voor de oude prijs kan en zo ja, bied de klant die mogelijkheid.
- Kijk eventueel naar goedkopere alternatieven om toch binnen het budget te blijven.
- Je kunt ook overwegen om niet je nieuwe verkoopprijzen te berekenen, maar alleen de netto inkoopprijsverhogingen door te berekenen, je bent dan wel uit de kosten.
Wil je dat we met je meedenken of heb je vragen? Neem dan contact met ons op, we helpen je graag verder.