Hoe (sociale) robots jouw winkel kunnen ondersteunen en versterken

De retail verandert snel en ondernemers staan voor verschillende uitdagingen. Personeel is schaars, klanten verwachten steeds meer en de concurrentie groeit. Gelukkig zijn er ook nieuwe technologische oplossingen die jou kunnen helpen om deze uitdagingen aan te pakken. Eén van die oplossingen zijn sociale robots. 

Sociale robots zijn ontworpen om te communiceren met klanten, vragen te beantwoorden en hen te begeleiden in de winkel. Denk aan een robot die klanten bij de ingang begroet, hen naar het juiste product leidt en ondertussen extra uitleg geeft over een product. Het doel is om de klantbeleving te verbeteren door de samenwerking tussen mens en robot te versterken. Dit kan zeer nuttig zijn in winkels, waar het soms een uitdaging is om voldoende personeel beschikbaar te hebben. 

Klanten waarderen robots 

Uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam blijkt dat klanten positief staan tegenover het gebruik van sociale robots in winkels. In hun onderzoek in samenwerking met onder andere INretail en Tuinbranche Nederland werden robots ingezet in verschillende winkels zoals Lucardi, Blokker, Intratuin en Tuincentrum Osdorp. Klanten waardeerden vooral de snelle en accurate informatie die de robots boden, gecombineerd met het persoonlijke advies van het personeel​. Dit toont aan dat de combinatie van menselijke en robotmatige interactie de klantbeleving kan verbeteren. 

Waarde voor oudere klanten 

Sociale robots zijn ook interessant voor oudere klanten, die steeds vaker zelfstandig wonen en winkelen. Deze robots kunnen ouderen helpen bij het vinden van producten en hen begeleiden tijdens hun aankopen. Onderzoek geeft aan dat dit de winkelervaring voor ouderen gemakkelijker en aangenamer maakt, zonder dat ze altijd afhankelijk zijn van personeel. Bovendien kunnen sociale robots bijdragen aan een gevoel van veiligheid, wat belangrijk is voor ouderen die soms moeite hebben om zich in een drukke winkel te oriënteren.  

Ouderen hebben over het algemeen een positieve houding ten opzichte van social robots, vooral wanneer deze empathisch zijn en goed communiceren. Ouderen waarderen robots die vriendelijk en duidelijk zijn en hen helpen met praktische taken zonder hen te beoordelen​. Dit biedt ouderen een waardevolle aanvulling in hun zelfredzaamheid en autonomie in de winkel. 

De rol van digitale productdossiers 

Een interessante ontwikkeling die samenkomt met de inzet van sociale robots is de invoering van het digitale productdossier (DPP) die in 2027 in verplicht is voor productgroepen in textiel, batterijen en consumentenelektronica en vanaf 2030 voor alle producten op de Europese markt (uitgezonderd levensmiddelen, diervoeding en geneesmiddelen). Dit dossier bevat gedetailleerde informatie over producten, zoals oorsprong, ingrediënten en duurzaamheid.  

Door deze informatie te koppelen aan sociale robots, kunnen de robots klanten snel en eenvoudig informeren over de producten die ze overwegen te kopen. Dit versterkt de klantbeleving en vergroot de transparantie en het vertrouwen in de producten die je aanbiedt​. 

© foto: Dennis Wisse

Delen
woensdag, 16 oktober 2024
Delen