De rechter moet namelijk beoordelen of een ontslag terecht is. Hij heeft niet zonder meer de mogelijkheid om, door het verhogen van de vergoeding voor de werknemer, het ontslag “redelijk” te maken. Dus zonder een goed dossier zal de rechter niet tot einde van een arbeidsovereenkomst komen.
Dossieropbouw
Wij krijgen regelmatig een vraag over ontslag terwijl er geen dossier is opgebouwd. Het kan zijn dat je daar eerst mee moet beginnen voordat je actie kan ondernemen. Duidelijke afspraken (zoals de inhoud van een functie- en of taakomschrijving, regels in een personeelshandboek; doorlink naar personeelshandboek) zijn nodig. Uiteraard zullen er ook gesprekken met een werknemer gevoerd moeten worden. Waar nodig zal scholing aangeboden moeten worden.
Ga dus het gesprek aan met de werknemer. Vraag eerst een keer hoe de werknemer zijn functioneren ziet? En wat zijn toegevoegde waarde is voor het bedrijf? Op het moment dat de werknemer zijn functioneren als goed beoordeelt, is het aan jou om heel concreet te benoemen welke tekortkomingen er zijn. Want bijvoorbeeld als bij een verkoper de omzet structureel achterblijft, kan zijn functioneren nooit als voldoende beoordeeld worden. Ook al is het nog zo’n aardige collega of stelt hij zich altijd flexibel op.
Verbeterplan
Vraag aan de werknemer om zelf een concreet verbeterplan op te stellen, al dan niet met hulp van jou. De werknemer zal vast niet willen dat hij tekortschiet met het door hem opgestelde verbeterplan.
In dat verbeterplan worden onder meer de volgende zaken opgenomen:
- Hoe gaat hij zijn functioneren verbeteren?
- Welke doelen heeft hij zich gesteld?
- Wat heeft hij aan begeleiding nodig om zijn doelen te realiseren?
- Consequenties
Stop niet met de evaluatie na het opstellen van het verbeterplan. Blijk samen in gesprek om het functioneren te verbeteren en leg afspraken schriftelijk vast. Na afloop van het traject zal een beslissing moeten volgen over het dienstverband.