We willen consumenten bewust maken dat beestjes in de tuin juist nuttig zijn en niet automatisch bestreden moeten worden. Beestjes koesteren en een goed evenwicht in de tuin zorgen ervoor dat er geen plagen ontstaan.
Tuinbranche Nederland heeft daarom samen met Velt (Vereniging voor ecologisch leven en tuinieren) de campagne 'Vrolijke Tuinhulpjes' ontwikkeld. Onze branche kan een belangrijke rol spelen in de bewustwording onder consumenten. Dit willen we gezamenlijk oppakken en verder brengen. Vandaar dat we ook heel blij zijn dat de campagne deze lente en zomer breed te zien zal zijn in onder andere vestigingen van Intratuin, GroenRijk, Ranzijn, en Praxis Tuincentrum.
Vrolijke tuinhulpjes
Tien nuttige beestjes zijn op een vrolijke manier afgebeeld op posters. Via verschillende kaartjes zullen de nuttige beestjes ook tussen de tuinplanten in de betreffende tuincentra te vinden zijn. Voor elk beestje is aangegeven waarom ze nuttig zijn in je tuin en hoe je ze naar de tuin kunt lokken. Op de website van het Groen Klimaatplein is een speciale pagina gemaakt om consumenten hierover te informeren. Voor kinderen is een zoekplaat gemaakt waarmee ze in het tuincentrum kunnen speuren naar alle tien de nuttige beestjes.
Kaarten A4 - 10 tuinhulpjes Poster A1-formaat Zoekplaat Overzicht alle materialen
Extra exemplaren van de zoekplaat zijn bij ons te bestellen, stuur daarvoor een mail naar info@tuinbranche.nl.
Uitleg
De campagne bestaat uit de drie type materialen die je hierboven kunt downloaden:
- Elk tuincentrum ontvangt 2 posters met de 10 vrolijke tuinhulpjes;
- Elk tuincentrum ontvangt daarbij 20 kaarten voor prijskaarthouders waar de vrolijke beestjes individueel op afgebeeld zijn;
- Elk tuincentrum ontvangt 250 zoekplaten.
De campagne is bedoeld om tussen de planten te positioneren, daar waar de beestjes ook leven. Daarvoor worden met name de kaarten voor prijskaarthouders gebruikt. De A4-kaarten voor prijskaarthouders kunnen in prijskaarthouders tussen de planten worden gezet. Zo komen klanten de beestjes op verschillende plekken in het tuincentrum tegen. Kinderen kunnen dan met een zoekplaat door het tuincentrum lopen en de individuele beestjes via de zoekplaat zoeken. De A1-posters zijn er als aankondiging van de campagne en kunnen bijvoorbeeld neergezet worden in de kas waar de prijskaarhouders tussen de planten zijn geplaatst.
De campagne loopt van 1 april tot eind augustus en zal vanaf mei ook op social media worden ondersteund met een fotowedstrijd en andere activiteiten.